Mat

Nachos som fitnessmat!

Junior har kamerater på besøk, og har gitt klar beskjed om at de vil ha taco med nachos. Jeg serverer IKKE nachos midt i uka, det veit han – men er jo lov å prøve seg når man har besøk? :) Jeg lager rett og slett søtpotetnachos jeg, og krysser fingrene for at det vil falle i smak.

Jeg skreller passelig mengde søtpoteter.

IMG_7821

Skjærer de opp i 2-3 mm tykke «nachos chips» skiver.

IMG_7826

Sprer de utover en rist med bakepapir, og krydrer over ønskelig krydder.

Jeg har nå på salt og pepper, for å få det litt «taco salt». Man kan også bruke paprikakrydder, tacokrydder, eller det man ønsker for å få den rette chips smaken – og alt etter hva annen mat man skal servere det til.

IMG_7830

Har søtpotetene i ovnen på varmluft, 200 grader og ca 20 minutter – til de er sprøe og kjennes ferdige ut.

Lar døren stå litt på gløtt de siste minuttene for å få de mest mulig crispy.

IMG_7832

Imens potetene steker seg lager jeg til tilbehøret.

Nyhøstede søtpoteter er veldig saftige (derfor passer de så godt til stuing). Ønsker man å få søtpotetnachosen virkelig sprø bør man skrelle de om formiddagen, skjære de opp og la det stå fremme til kvelden slik at de tørker litt før steking.

Min coach har satt søtpoteter på matplanen min både off- og onseason, så dette er en digg variant til pasta, ris og vanlige poteter.

Sånn, da er det bare å krysse fingrene for at ungdommen liker taco varianten min og ikke henger med leppa – tror nok at skepsisen raskt blir snudd for dette er nydelig hverdagsmat – raskt, næringsrikt og enkelt.

IMG_7840

 

Jeg kan også ta en liten tallerken med dette – alt innhold står på plukklisten av matvarer jeg kan ha til kvelds :) Lucky me – taco på en tirsdag! (Ja, jfr bloggen min er jeg vist en virkelig taco elsker :)

 

 

Del dette;

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *