• Mat,  Motivasjon

    5 sunne valg når du spiser ute!

    Å forplikte seg selv til en sunn livsstil betyr ikke at alt det herlige med å spise ute må droppes.

    Klart, ingenting er bedre enn å lage maten selv om du vil ha full kontroll på at du gir kroppen det den trenger. Men spesielt nå når solen stikker frem, og det blir varmere i været er det deilig å ta seg en ettermiddag på byen, og spise middag på en uterestaurant.

    Her får du mine egne smarte valg som ikke ødelegger livsstilsmålet mitt om være fit, strong & happy!

    1. Velge den rette restauranten 

    Vennegjeng som skal ut? Bland deg i valget om hvor dere skal spise! Finn dine beste topp 3 og foreslå de, og dere ender garantert på en av de.

    Sushierestauranter så jeg kan spise rå fisk, steder de jeg vet jeg får gode salater og gjerne dyrere restauranter der de takler å få en spesialbestilling er min greier

    Å google menyer er er del av forberedelsene.

    2. Ikke vær så steng med deg selv!

    Klart, salater med dressing og olje ved siden av så du bestemmer mengde, er godt valg. Men ikke nødvendig å bare være kanin for å leve sunt!

    Se etter kylling, fisk og biff. Dropp fries og brød, og be om ekstra grønnsaker istedet.

    3. Bare spør om spesial!

    Vi nordmenn kan av og til være FOR sjenerte. Vi er kunder så restaurantene vil gjøre mye for å gjøre oss fornøyd! Spør om tilpassinger! Jeg selv spør ofte om de kan steke kyllingen i maks 1 ss smør eller olje. Aldri vært noe problem!

    Dressinger og oljer er standard å be om å få ved siden av, så hva er egentlig begrensingen? :)

    4. Se opp for disse ingrediensene 

    Frityr stekt (selv sushien), ekstra salte retter, smørsauser og krutonger.

    5. Dropp vinen eller bytt den ut mot potetene!

    OK, kanskje ikke det beste rådet – men klarer du ikke droppe glasset med vin? Jeg tenker fett, protein og karbs i alle måltid. Glasset med hvitvin er da karbs. jeg dropper da å velge noe fra menyen som inneholder karbs – som pasta, poteter – og velger rent kjøtt eller fisk, med mye grønnsaker til.

    Ett glass er nok om du ikke vil knuse kcal mengden din.  Party drinker er som brus, og sluker lite tørsten. Her er det også vilt med kcal.

    Hva er din strategi for å holde den sunne linjen når du spiser ute?

    Del dette;
  • Motivasjon

    Ikke bare fitnessfrue!

    Dere som har fulgt meg vet at trening og eat&train ikke er det eneste jeg driver med.

    Noe av det viktigste i livet mitt for at jeg skal trives maks er å få bruke hodet mitt, og være i en jobb som jeg stor trives i.

    Jeg har i mine snart 17 år i arbeidslivet jobbet mest med HR, leder og organisasjonsutvikling. Jeg har også undervist mye og holdt forelesninger.  Jeg digger arbeidsretningen jeg har valgt.

    Treningen og sunt kosthold har alltid vært en del av meg siden jeg flyttet hjemme ifra etter videregående. Jeg har, bortsett fra i gravid periodene, aldri trent mindre enn 3 dager i uken. For meg er 3 økter lite, og om så ikke vært en god uke.

    Fitness kom inn i livet mitt for ca 6 år siden. Det ble lagt på is på grunn av ny jobb med pendling.

    Da pendlingen var over tok det meg 1 uke før jeg var i gang med en coach, og målrettet trening- og kostholdsplan.

    Siden jeg startet den reisen har fitnessfokuset tatt mest av min fritid. Bloggingen og eksponeringen på sosiale medier har vært et resultat av det. Det jeg viser gjennom Fitnessfrue er en av strengene mine som jeg kan og elsker å spille på.

    Men det er ikke bare det som er meg. På ingen måte.

    På samme måte som jeg ikke er på topp uten at trening og kostholdet er på det nivå jeg elsker å ha det, så er en utfordrende jobb så viktig for meg at det er faktisk enda viktigere å ha på plass for at jeg skal være den beste utgaven av meg.

    Jeg er derfor på ingen måte bare Fitnessfrue, men også Arbeidsnarkomanen (nytt navn på bloggen? ;) ) – og er like mye min energipool som treningen og kostholdet mitt er.

    Poenget mitt med dette lange innlegget om dette er dersom vi har flere falsetter å spille på; ikke la det ene stoppe det andre. For går det litt dårlig på den ene fronten har du alltid en annen du kan spille på!

    Bruk evnene dine og energien din slik du får påfyll tilbake!

    Ikke la redselen for å ikke være som alle andre ta deg. Gjør det som er riktig for deg!

    Som f eks alderen min…

    Jeg elsker alderen min på jobb fordi den sier noe om erfaringen min som gir meg faglig tyngde.

    Fritidsmessig og treningsmessig kan jeg ikke fordra alderen min fordi jeg ikke assosierer meg med den hverken energimessig, interessemessig eller utseendemessig. Jeg lever også en livsstil som skal hjelpe meg til å ikke la kropp og utseende «avsløre» alderen min. Dette siden jeg mener alderen min ikke gjenspeiler energien min – og omvendt :)

    Alt vi gjør bør komme fra ditt eget ønske om hva som er riktig for oss.

    Jobb for å ha en jobb du elsker.

    Lev den fritiden du selv mener gir deg energi.

    Mener noen at dine ulike verdener skulle kræsje er det ikke ditt problem.

    Ikke vær redd for å spille på det du har.

    Å være lykkelig med seg selv er det viktigste man gjør i livet sitt.

    Å spise riktig for kropp og lykke, og trene for å ta vare på helsen er min hovedoppskrift – også til å takle tøffe perioder på andre viktige arenaer – som jobben.

    Fit, sterk og lykkelig er derfor min mantra for både utsiden og innsiden.

    Så kanskje på tide å endre navn på den sosiale media delen av meg?

    Uansett, en liten tale til meg selv og deg i dag med dette innlegget  :) <3

    Snope Evy – en side av meg ;)
    Del dette;
  • Trening

    Film av super overkroppsøkt!

    Lørdag hadde jeg en super økt med herlige Sofie. Vi ville trene overkropp begge to, og dette var det vi snekret sammen i fellesskap:

    Ellers går det veldig fint med snopekutt – litt for lett faktisk. Men jeg er jo relativt dreven på dette nå så skal gå fint til 1. juli. Kosten har jeg track på også, så satser på at jeg sakte men sikkert kommer tilbake til den formen jeg ønsker å ha som helårsform. Innen sommeren kommer for fullt hadde vært greit ;)

    Denne uken ser ut til å bli en maks god treningsuke også selv om dagen i dag var tung når det kom til gjennomføring. Hodet var ikke på plass, og helt andre steder.

    Heldigvis hadde jeg coach med som fikk klar beskjed om å pushe meg gjennom det. Ikke alle dager er like gode her heller. Så da er søvn viktig, så da gjenstår det egentlig bare å si god natt :)

     

    Del dette;
  • Trening

    Coach hadde rett ….

    Ok, jeg gir gass. Det vet dere. Av og til litt for mye kan man si. Spess på nye ting og aktiviteter som jeg ikke har gjort på en stund.

    Som nå når knappen er på. Hva skjer? Jo, jeg gasser på. Spess med cardio.

    Så bare i dag har jeg :

    – løpt 6 km m intervaller før frokost

    – powerwalk 7 km til gymmet

    – intervaller 7 km hjem igjen

    Resultatet er herlige 25000 skritt.

    Og det føles sykt deilig!

    I morgen blir det ikke så mye syden jeg vil ha litt friske ben til økten med coach tirsdag.

    Planen min er derfor å legge intervalløktene i hovedsak til onsdager, fredager, lørdager og søndager fremover.

    Kan ikke risikere å få betennelser heller :)

    Gammel liten dame som ville være med på intervalelne før frokost i dag. Og det gikk faktisk veldig fint :)

    Del dette;
  • Motivasjon

    Knappen er slått på!

    Jeg har en knapp i motivasjonsdelen av hodet mitt som heter av/på knappen.

    Denne knappen er av det gode gammeldagse slaget; har ingen mulighet for å dimme…

    Når jeg slår på den knappen så er jeg VIRKELIG på. Den knappen ble slått på i dag tidlig kl +07:00 igjen.

    Nå høres det ut som ukesmålet mitt for denne perioden om 5 styrkeøkter, 4 cardioøkter og 1-2 bokseøkter har gått helt skeis – men neida – men bryteren kom på først i dag.

    Bryteren som gir meg en syk superwoman følelse.

    Bryteren som gjør at du kan vifte så mye smågodt du vil foran nesen min uten at det påvirker meg det grann :)

    Det jeg skal ta bort fra i dag av er det jeg har tillatt meg å spise av det jeg har hatt lyst på I TILLEGG til det som står på matplanen. Altså, nå er det slutt! Ingen ekstra frukt, ingen smakebiter av hjemmebakst, ingen småkjeks fra møtefatet på jobben, ingen sjokoladebit mitt i uka…..

    Fra nå er det fire ting som gjelder: 

    1. Holde meg til matplanen og bare den. Alt annet av matlyster får vente til lørdager etter kl 18, men jeg skal uansett holde meg innenfor oppsatt kcal mengde.

    2. Null snop til 1. juli – watch me ;)

    3. Holde på treningplanen ovenfor

    4. Minimum 10 000 skritt for dagen

    Unknown

    Så mitt svar til alle dere som spør hva jeg gjør for å motivere meg er: Jeg innstallerer en motivasjonsknapp og slår den på!

    Og kanskje det viktigste: Dette er en knapp som bare virker om det er MEG SELV som slår den av eller på.

    Ellers har jeg i dag hatt herlig venninne dag.

    Først trening med Sofie. Så en super lang tur over haugen her jeg bor tur med bestis Deniz, etterfulgt av supersunn restaurantmat. Digg.

    Antall skritt på klokken her jeg ligger i sengen og kulern er 23689. Konge.

    Resten av kvelden skal tilbringes under dyna med en god serie. Oppe i stua har nemlig junior bursdagsfest, så mor er plassert godt bort fra gjengen ;)

    Alene er ikke den beste måten å tilbringe en lørdagskveld på, men trenger den pausen jeg kan få. Mye som skjer som krever meg mentalt på plass, og overskudd på søvn skal fixes for å hjelpe på.

    God lørdagskveld til deg der du er :)

    Pst: i morgen kommer det video av treningsøkten min og Sofie kjørte i dag!

    Del dette;
  • Motivasjon,  Trening

    100% ærlig

    Sprengt i hodet
    Men lykkelig i magen
    Ør av spenning
    Men lykkelig i magen
    Berg og dalbane emosjonelt
    Men lykkelig i magen
    Sliten i toppen
    Men lykkelig i magen
    Fokusert og dedikert
    Og lykkelig i magen
    Trist og lei
    Men lykkelig i magen
    Stolt og trygg
    Og lykkelig i magen
    Happy og glad
    Og lykkelig i magen
    Prøving og feiling

    Men trygg i magen

    Er det det som er å være skikkelig voksen?

    Slik er livet mitt for tiden – varierer fra minutt til minutt og fra dag til dag. Har aldri brukt så mye tid på å finne ut hva jeg vil og skal fokusere på fremover på de fleste områder i livet mitt, og også hvilke sider ved meg personlig og livet mitt som skal vektes og stimuleres.  Faser i livet sies det. Og nå er jeg inne i en slik fase.

    I mellomtiden jobbes det og reises det. De siste dagene har jeg vært på farten i Oslo og Kristiansand og holdt foredrag om Lean – som jeg har jobbet med spesifikt de siste årene.

    Kjekt men hektisk, selv om det også har vært overnattinger med nære, og spennende prosjekter innimellom på privaten også disse dagene. Gleder meg til den dagen jeg kan brøle det siste ut.

    I mellomtiden jobbes det hardt med å klare å følge listen min med 5 styrkeøkter, 4 løpeøkter og 1-2 bokseøkter i uka.

    Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en kort men god løpeøkt.

    Men uken er jo ikke ferdig ennå sant?

    Evalueringen skjer søndag ;)

    Del dette;
  • Mat

    Slik koser vi oss hver kveld!

    Kursdeltakerne mine synes ofte det er så vanskelig å ikke få kose seg med noe godt foran tv`en om kvelden.

    Jeg spør de alltid tilbake: hvorfor skal dere det?

    Slik koser jeg meg i hverdagen – eller i helgen for den saks skyld.

    image
    Cafe Mocca a la Pippi er min daglige kos, og for meg smaker det mye bedre enn kakao.

    Hva som er kos mener jeg er subjektivt, og ikke noe noen kan eie definisjonen på.

    Jeg har et inntrykk av at kos når det gjelder mat ofte blir relatert til kaker, snop og mat som inneholder mange flere kalorier en vi strengt tatt trenger, og har godt av i det lange løp.

    IMG_8799

    Vi kan absolutt kose oss uten at det betyr at man spiser middag, kaker og drikker med kaloririke ingredienser.

    image
    Mager cottage cheese rørt sammen med varme bær, banan og mandler – nam <3

    Dersom målet er å holde vekten må vi utfordre kosebegrepet vårt litt, og tenke sunt og alternativt til det vi kanskje vanligvis forbinder med kos.

    image
    Mager naturel kesam, skyr uten sukker, appelsiner og mandler – bedre dessert kan det ikke bli

    Nettet og magasiner bugner over av sunnere alternativer for middag og desserter. Ta en titt, google deg frem og du vil få vann i munnen bare etter noen få klikk.

    IMG_7802
    Denne isteen skal i alle fall jeg lage mengder av fremover våren!

    Det er altså ikke umulig folkens, og heller ikke så vanskelig som vi tror å holde vekten eller gå ned i vekt og samtidig kose oss.

    Stikkordene er å planlegge kosemåltidene, handle inn så vi har lett tilgjengelig i huset det vi trenger når vi ønsker å lage oss noe, og holde fast ved målet vårt.

    Del dette;