Skal jeg stille i bodyfitness igjen?

Nå når det nærmer seg NM får jeg mange spørsmål om jeg har tenkt å stille i konkurranse igjen. imageSvaret på det er ja/nei :)image

Dere vet jeg er opptatt å bare gjøre ting som gir meg verdi. Fitness satsingen gir meg verdi i form av en livsstil som for meg er helsefremmende. Bortsett fra at jeg hadde løpt mer om sceneformen ikke var målet lenger, er treningen og kosten den samme om jeg skal stille igjen eller ikke.  Personlig har jeg aldri forstått helt de utøvere som ser på onseason som en unntakstilstand, bortsett fra mengde kcal da,  men det er en annen diskusjon :)image

Jeg begynte med fitness relativt seint kan man si, selv om jeg i kroppen hadde antall treningstimer i banken som i perioder har vært på høyde med en toppidrettsutøver.

De aller fleste jeg konkurrerer med i min klasse har holdt på dobbelt så lenge, eller mer eller mindre hele sitt voksne liv. Det betyr at jeg har litt «å ta igjen» når det kommer til muskelmasse. Det at jeg gjør dette uten dop og i en voksen alder gjør at ting tar tid. Det krever et konstant overskudd av mat med riktig fordeling av næringskildene for å bygge muskler.

OG som vi har snakket om før er det her utfordringen min ligger:

  • Jeg ønsker å spise til jeg er mett – ikke mer enn det.
  • Jeg ønsker å trives i kroppen min og være The Real Me hver dag – det gjør jeg ikke om jeg skal spise mer enn til jeg blir mett.
  • Jeg blir ikke yngre, og kan ikke skryte på meg at det er leeeeeenge til jeg blir 35 ;) Så hvorfor kaste vekk disse gode årene med å ikke føle seg «good looking»?
  • Jeg må ha en viss kondisjon på plass for å holde en medfødt «skavank» i sjakk, og for å unngå operasjon.
  • Så har vi dopingsituasjonen i denne idretten som jeg personlig etisk sett sliter litt med å være en del av selv om jeg selv har et klart standpunkt imot.

Så, om jeg skal stille igjen kan jeg ikke svare på nå selv om tanken på å IKKE gjør det får meg til å gråte (og jeg gråter så og si aldri så det sier litt om hva det betyr for meg). imageMEN det viktigste av alt er at jeg hver dag lever som The Real Me. SÅ……

Dersom The Real ME gir meg økt grad av muskelutvikling slik at jeg føler meg sceneklar igjen med et noe bedre utgangspunkt (dvs en sjanse for at jeg løfter meg et hakk opp fra den evige 6. plassen som ser ut til å være reservert til meg ;)  så ja – da vil jeg bli å finne på scenen igjen glisende i bling bling bikini. image

Noe annet er ikke aktuelt. Man har et liv. At livet brått kan bli slutt har jeg mer en nok av personlige opplevelser av  til å kunne overse.

At jeg kan utfordre meg selv og gjøre ting annerledes, og finne nye platåer jeg trives på i livet selv om det er et annet en i dag? Ja. Men det er ikke snakk om å ikke leve hver dag autentisk med meg selv <3image

 

Del dette;

Slik når du dine mål!

Tenker du også så stort på det at det virker overkommelig før du er i gang?

Slik er det med meg. Jeg er så strategisk og helhetlig i min tenkning at jeg har nødt til å bryte målene mine ned til delmål – som ukesmål. Hver lørdag planlegger jeg kommende uke, søndager smatter jeg på planen og setter den endelig inn i en timeplan.

Denne uken har jeg som mål å :

1. Bevege meg mest mulig – i form av å stå på jobben, gå turer og trene intervaller. Jeg skal også løpe til oppvarming på overkroppsdager. Morgencardio før jobb på cardiodager

3. Spise mye fisk – da jeg liker energien det gir meg.

4. Sove minimum 7 timer hver natt

Dette høres kanskje ikke så vanskelig ut, men for min kvalitetsopplevelse av uken er det relevante faktorer. Og ja, jeg sliter med å bevege meg nok, sove nok og jeg er litt lei av matbokser med mat etter alle fitnessdiettene. Selv om det jeg spiser på fat vs fra boks er det samme, er det noe med det. Så ja, for meg er dette utfordringer nok.

OG, ved å gjøre dette uke for uke, velge det som føles riktig for meg og ikke hva jeg må eller bør, er sjansen for at jeg når mine mål mye større.

I mellomtiden nyter jeg å gjøre ting som er the real me. For prosessen er jo livet sant? :) image

I dag var jeg innom SATS Nesttun der jeg har trakket hundrevis av treningstimer . Var SÅ digg og være tilbake og møte alle kjente der igjen. Fikk DEN velkomsten! Kommende uke skal jeg derfor veksle mer på hvor jeg trener for litt ny inspirasjon og andre stimuli. Fordelen med å ha medlemskap på flere senter :) 

 

Del dette;

Dette gjør en aktiv livsstil til en lek!

Synest du det er tøft å leve en aktiv  livsstil med mye trening og sunt kosthold?

Jeg selv ligger nå i sengen og går igjennom dagen min i hodet, straks klar til å jumpe ut av den for å dra på trening.

Her har du mine viktigste måter å tenke og handle på som gjør det å leve en aktiv livsstil som en lek – for det er jo nettopp det livet skal være mest av, eller?

  • Tenker at jeg vil og skal trene – ikke må, bør……
  • Er selvstendig –  å være helt avhengig av å trene med andre ville stoppet meg i å nå målene mine. Andres kommentarer om hvordan, hva og hvor mye jeg trener preller av meg.
  • Gjør det jeg digger mest av aktiviteter – derfor finner du meg ikke i en svømmehall f eks. Hater klor og svømming, selv om jeg elsker å se påsvømmekonkurranser.
  • Spiser sunt – slik orker jeg og jeg aner faktisk ikke hva lavt blodsukker er for noe.
  • Gjør bare det som gir meg verdi – det betyr ikke at jeg er egosentrisk eller ikke er tilstede for andre, men det gir meg nettopp kraft til å yte noe for andre fordi jeg har fyllt på selv, og det gir meg verdi tilbake å være tilstede for andre.
  • Er min egen sjef over mitt eget liv –  det er bare jeg som bestemmer over min hverdag.
  • Planlegger godt og har faste rutiner – her ligger sakens kjerne.
  • Skiller lite mellom hverdag, fest og ferie – en livsstil er en livsstil.
  • Har min egen definisjon på hva som er kos – hvorfor skal andre bestemme det? Av og til betyr det candy king, av og til betyr det å løpe seg en tur imens andre går i 17. mai tog.

Så hva venter jeg på? Deilig å ligge i sengen men nå vil kroppen noe annet kjenner jeg. It’s time for foooood! :)image image

 

 

Del dette;

Dette får du gode treninger av!

image

Her er mine must for en god trening – kanskje de kan hjelpe deg også?

  1. Spise godt rett før styrketrening.
  2. Full guffe med motiverende musikk på øret på vei til trening
  3. Ta på treningstøy jeg føler meg vel i. Betyr det baggy joggebukse, javel så blir det det. Vil jeg vise ryggen, så blottlegger jeg den.
  4. Varmer godt opp – jeg løper på mølle før overkroppstrening og går før bentrening. Uansett med stigning.
  5. Tar alltid 1-2 runder med lettere vekter før hovedsettene.
  6. Tenker teknikk hele veien. Får hjelp av coach der jeg er usikker.
  7. Ser ikke på eller snakker med noen som jeg synes tapper meg for energi – de som har opplevd det vet hva jeg snakker om
  8. Smiler til meg selv i speilet.
  9. Feirer perser og gode treninger der jeg har gitt alt.
  10. Spiser proteiner rett etter trening

God trening, i morgen skal jeg trene overkropp :)

Del dette;

Lyst på handlelisten min?

Here you go :) image

Del dette;

Flat mage uten sit ups!

Trener du ikke mage Evy? Jeg savner mageøvelser på treningsprogrammet, hvordan skal jeg da få flat mage?

Trust me – jeg trener så og si ALDRI spesifikt magemuskler. Hvorfor ikke? Fordi de blir mer enn godt nok trent via andre styrkeøvelser. Likevel kan man se konjekturer av ruter også nå når jeg er offseason – selv med  godt energi lag utenpå musklene.

Mine hotteste tiltak for en flat mage året rundt er:

  1. Null hvitt sukker, heller ikke via matvarer der det er tilsatt, utenom fest og cheatday
  2. Ingen hvit ris, lys pasta eller hvetemel
  3. Drikker mye vann
  4. Spiser ca 500 gr grønnsaker pr dag

Funker som bare det og ALLE de jeg har gitt dette tipset til som virkelig har gått inn for det samme har oppnådd supre resultater med redusert midjemål.

Bare prøv 12 uker selv og se :)image

Del dette;

Ting jeg gjør som jeg ikke anbefaler andre!

Nei, jeg er ikke uber sunn som mange tror. Jeg har absolutt mine uvaner. Heldigvis har jeg klart å legge fra meg noen av de, men her har du ting jeg har gjort eller gjør som jeg ikke anbefaler andre:image

  1. Drikke ligh brus. 0,5 liter pr dag. Det ødelegger tennene våre. Rett og slett. Nå har jeg holdt meg unna i 6 dager…..Håper det varer denne gangen. Tiltak: rett og slett ikke kjøpe det.
  2. Sover mindre enn 7 timer pr natt. Jeg som trener mye og jobber mye trenger mye søvn. Har blitt bedre. Sover bedre og mer nå enn på lenge, men jobber fremdeles med saken. Jeg har prøvd å venne kroppen av med mindre søvn, men det gikk IKKE bra. Trust me.
  3. Sitter mye. Jeg sitter i bilen minimum 1,5t pr dag bare til og fra jobb. Jeg sitter på jobben foran pc, sitter på møter. Jeg har svært lav hvilepuls, som for så vidt er bra, men det betyr også at det er lite «pump i kroppen min» den tiden jeg tilbringer i ro. Nei, jeg må opp å stå og ut og gå mer. Tiltak iverksatt. Jeg skal gå 20-30 min hver dag i tillegg til treningen. Ferdig snakka. Lunsjtur er tingen. Er godt i gang, men fremdeles ikke helt spikret rutine.
  4. Spiser sykt med snop – eller faktisk – spiste. Da jeg løp flere marathonlengder pr uke gikk det tålelig greit, men ikke etter at jeg begynte med fitness. Det er ikke akkurat over 2000 kcal å forbrenne på en styrkeøkt! Jeg spiste mye snop, og sunn , men for lite mat. Nå er det andre boller. I helgen f eks spiste jeg bare en stripe melkesjokolade. That`s all. For meg er det tilsvarende som å kutte det ut. Trenger det ikke lenger. Deilig. Men for meg er det også for å unngå at jeg frotser. Åpner jeg sluka er det gjort. Derfor holder jeg meg mest mulig sukkerfri – det funker for meg. Hvit sukker er som «narkotika» for kroppen min. Not good.
  5. Tøyer ikke etter trening. Jeg er håpløs. Har gått fra spagat uten problem til stiv som en stokk på 3,5 år. Her kommer jeg rett og slett ikke i gang igjen. Skjerpings, eller? Kjenner i alle fall at jeg trenger det nå. Kanskje det er det som stopper meg i fremgang på treningen for tiden? Verdt å prøve å gjøre noe med.

Sikkert flere ting jeg kunne ha satt opp på listen, men  dette er det som har irritert meg mest og ikke minst gitt meg supre resultater når jeg har gjort noe med det.

Tror jeg på ta en ny runde i prioriteringslista mi.

Starter med å stå og sitte annen hver time på jobb. Hørt det før? Ja absolutt, men det handler om å ikke gi seg. Skal vinne over meg selv ;)image

 

 

Del dette;

Skikkelig allround produkt!

Mange synest at middag smaker dårlig uten sauser. Jeg er ikke en av de, men likevel har jeg mitt faste nesten null kcal allround produkt som jeg sauser til med til det meste- nemlig knuste tomater!

I dag hadde jeg det til kyllingen – med skikkelig chilli hot krydder i. Hmmmm. Men jeg bruker også knuste tomater til fisk – både laks og torsk – til karbonadedeig, pizza og biff.

Jeg liker den rene, økologiske varianten best men i dag var det den mer vanlige typen som var å finne i skapet. Bare prøv – men du kan bli hekta ;) image imageimage

Del dette;

Et av mine hotteste tips!

For meg er å leve livet å benytte alle muligheter til å gjøre det jeg liker aller best: bevege meg!!!! Hadde jeg ikke levd i et land med en kultur som setter grenser for akseptabel oppførsel i det offentlige rom hadde jeg danset avgårde på mine cardioøkter. Som om livet var en evig musikkvideo. Men når man i tillegg ikke blir sett på som en ungdom lenger så er jo man stucked sant :)

Uansett, jeg lovte dere et hot tips: Ha alltid treningsklær i bilen.!

I dag hadde jeg 45 min tilgjengelig mellommåltid jobb og en avtale. Det er akkurat nok til en rask tur opp Fløyen for meg. Et raskt skift i bilen på parkeringsplassen og jeg var klar. Nok til å få nyte solen og varmen i byen fortiden, og nok til å få beveget kontorkroppen litt.

Just do it. Just love it. image

Del dette;

Slik får jeg tid!

Hvordan  finner du tid – er et spørsmål jeg får ofte. Svaret er egentlig veldig enkelt:

Jeg prioriterer ut fra det som gir meg mest verdi, og jeg er rå på å planlegge.

Det betyr at kidsa mine kommer først selv om de er store nå og klarer seg mer enn godt nok selv ( digger det – en tid for alt og jeg er ikke redd for å si det høyt. Mission is completed!  :) Men jeg har for mange år siden sluttet med å bruke tid på det som ikke gir meg noe energi. Egotripp? På ingen måte da jeg bruker svært mye tid på å være  tilgjengelig og støttende for andre mennesker – både nære, kjære og ukjente som jeg møter via bloggen og kursene mine.

Så ja, jeg må ta bort noe for å legge til annet, og jeg velger å si nei til venninner om kafébesøk om trening står på programmet, men foreslår samtidig å finne ny tid uken derpå. Det kjennes ikke som noe offer og mine nære vet at de må planlegge litt i god tid med meg. Slik er jo det med de også om de har små barn for eksempel eller funne seg ny kjæreste som de vil være sammen med.  Da må jeg tilpasse meg de Det handler om å gi og ta.

I tillegg har vi en super fordeling hjemme. Som i dag var det min tur å lage middag. I morgen junior. Jeg gjør aldri husvasken alene, og man rydde etter seg selv. Ingen må bli bedt om  gjøre noe. Er der klær i vaskemaskinen blir det heng opp av den som ser det. Slik var det også da barna var små. Hvorfor skal foreldrene rydde opp lekene når det er barna som har hatt det gøy? Nei, da er det bedre at mamma lager noe godt til snacks i stedet sant? ;)

Nå er min livssituasjon slik at jeg disponerer nesten all min tid på det jeg vil. Nyter det!!! Er som studenttiden på nytt ;) Fordelen med at ingen venter eller er avhengig av at du er hjemme er tilbake som i de herlige 20 årene. Men teknikkene er de samme som da barnehagehenting og kjøring til trening stod på programmet. Velge og planlegge.

Og ikke minst: elske det du gjør – uansett arena.  image

image

Del dette;
« Older posts